marcel haarbosch
"Doen is nog altijd de beste manier van denken" 

inspiratie marketing online

De zoekterm ‘inspiratie’ levert in Google ongeveer ruim 19 miljoen resultaten op in 0,35 seconden. Het internet kijkt niet naar wat meer of minder. In mijn werk kan dat beetje meer of minder inspiratie wél een groot verschil maken. Inspiratie is voor mij een goed verhaal, iets moois, humor, talent, een bijzondere gebeurtenis. Ter inspiratie hieronder een paar filmpjes.

  • Fired up! Ready to go!

    Tijdens de Amerikaanse presidentscampagne van 2008 gebruikt Barack Obama diverse slogans om zijn publiek enthousiast te maken. Naast de leus ‘Yes We Can’ gebruikt hij ook vaak de yell ‘Fired up, ready to go!’. Obama bedenkt deze yell niet zelf, maar wordt aangemoedigd door een klein vrouwtje dat hij eind 2007 ontmoet tijdens zijn campagne. "Dat oude vrouwtje wist de stemming van een hele zaal te veranderen. En als je de stemming in een zaal kunt veranderen, kun je de stemming in een heel dorp veranderen. En als je dat kunt...

  • 'Buddyhond' wint Ster Gouden Loeki 2014

    Sommige (oud-) militairen, -agenten of mensen met soortgelijke beroepen, kampen met angstaanvallen, nachtmerries, slapeloosheid, sociaal isolement en andere klachten. Een speciaal getrainde buddyhond van KNGF Geleidehonden kan een oplossing zijn. Deze zorgt voor rust, regelmaat en meer bewegingsvrijheid. Ook kan de buddyhond zijn baas wekken bij nachtmerries. Dat laatste is te zien in de commercial waarmee KNGF Geleidehonden de Gouden Loekie 2014 wint.

  • April Fools

    Om aandacht te vragen voor het 1-jarig bestaan van mijn bedrijf haal ik op 1 april 2011 een leuke grap uit. Ik weet sinds die dag een heel, echt heel klein beetje wat het is om Johan Cruijff te zijn. Op straat kijken mensen me na. Althans, zo voelt het. Overal spreken mensen me aan, bij het kinderdagverblijf, langs de lijn en op de sportschool. Ik krijg ontelbare reacties, telefonisch, per mail, via SMS (WhatsApp was er toen nog niet) en via deze website waar op die ene dag ruim 2.500 pagina's worden bekeken. Lees het (nieuws)bericht in het weblog. Bekijk ook dit filmpje, want volgens velen is dit de beste 1 april grap ooit in een klaslokaal…

  • Fantastische grap met Mobistar!

    De consument stond voor het internettijdperk vrijwel altijd machteloos bij klachten. Hoe anders is de situatie nu. Youp van 't Hek is in staat in zijn eentje een telecomreus als T-mobile te slopen. En het grote publiek klaagt én geniet mee. Bekijk hier de video met een fantastische grap met Mobistar in België.

  • Ergens in België...

    In een klein Belgisch dorpje binnen 2 dagen 10 miljoen kijkers? Zie hoe het rustige dorpsplein binnen 2 minuten verandert in een drama. Door één druk op de knop staat de wereld op zijn kop. Een mooi voorproefje van wat de Amerikaanse dramazender TNT te bieden heeft.

  • Ja of nee?

    Er wordt in dit communicatietijdperk ongelooflijk veel gepraat maar aan het eind telt vaak alleen een 'ja' of een 'nee'. Neem even de tijd voor deze fantastische film. Kijkwijzer: tranentrekker.

  • Niet veranderen óm te veranderen...

    Verzekeraar Klaverblad kende een ijzersterk TV debuut door 'gewoon' bijzonder te blijven. Doel van de commercial was naamsbekendheid. Missie geslaagd.

  • Een goed verhaal!

    Deze film zag ik tijdens een inspirerende avond over jongerencommunicatie bij de Communicatieclub CCB. Jongeren zitten in een paradox van uniek zijn (individualisme) en ergens bij horen (tribes). Ludo Keizer vertelde over het ‘shuffle’ gedrag van jongeren dat te herleiden is naar de vergankelijkheid en de speelsheid die in onze maatschappij sluipt als gevolg van o.a. technologische veranderingen en toekomstvoorspellingen (doemscenario’s). Tip: bouw met elkaar een verhaal dat ergens op slaat. Bekijk de film van TMB Bank in Thailand (waargebeurd verhaal!) en over 5 minuten weet je wat hij bedoelt.

  • Winnaar Ster Gouden Loekie 2012

    John de Wolf, tijgerkleed, plofkip? Het is een beestenboel bij Ster Gouden Loekie (de Leeuw). Winnaar 2012 Commercial van het jaar: Telfort met campagne Lekker lang bellen, met sterke one liners als: ‘Van nummer 112, naar 3 hoog achter’... 'Van zeiljacht, naar koopjesjacht’... ‘Van rijke kakker, naar korting pakken’... En natuurlijk van de quote: "Ja, het is een heel groot huis met een lift, maar er wonen ook nog andere mensen." Ook in crisistijd kan humor helpen!

  • Werk aan de winkel

    Donderdagavond eind oktober. Het is koopavond in Tilburg en we staan in de file door de reconstructie van de Spoorlaan. File is er ook na afloop als we na de gezellige borrel (richting middernacht) bij de parkeerautomaat een half uur in de rij staan met concertgangers van Popcentrum 013 om voor 4 uur parkeren 7,80 euro (!) te betalen. Toch kunnen we spreken van een geslaagd avondje over 'Het Nieuwe Winkelen' bij Communicatieclub Bourgondië. Het Nieuwe Winkelen is alles wat winkeliers doen naast het traditionele winkelen: de winkel vol spullen, een advertentie plaatsen, de deur openen en afwachten. Werk aan de winkel! Dit filmpje laat zien dat online kopen niet altijd even klantvriendelijk is.

social media

voor wie ik werk

Veel organisaties zijn niet of onvoldoende structureel en pro-actief bezig met resultaatgerichte marketing, communicatie en sales. Vaak doet iemand het er (even) bij. Dit leidt zeer waarschijnlijk tot gemiste kansen! Met deze organisaties werk ik samen aan succes.

koningsplein cadeau voor gemist koninklijk bezoek

Voor de fabrikanten van betonnen bestrating heb ik een steentje bij mogen dragen aan de troonwisseling. Oorspronkelijk stond het bezoek van de koninklijke familie op Koninginnedag aan de gemeenten Amstelveen en Graft-De Rijp gepland, maar vanwege de troonwisseling ging dit niet door...

bijzonder project

bijzonder project

Ik weet sinds 1 april jl. een heel, heel, echt heel klein beetje wat het is om Johan Cruijff te zijn. Op straat keken mensen me na. Althans, zo voelde het. Overal spraken mensen me aan. Bij het kinderdagverblijf, langs de lijn en op de sportschool. Vele felicitaties heb ik mogen ontvangen. Telefonisch, per mail, via SMS en in het weblog. Bijna 2.500 bekeken pagina's op deze website, op die ene dag...